سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسیب شناسی بصیرت دینی 3

ج ـ شهوت پرستی

شهوت انواع و اقسامی دارد . شهوت ریاست ، شهوت ثروت ، شهوت مقام ، شهوت قدرت ، شهوت جنسی همه ی اینهــا زیر مجموعه ی شهوت پرستی اند همان طور که همه ی اینها در زیر عنوان دنیاگرایی جمع می شوند .

 منظور من در این جا شهوت جنسی است . امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید : هر کس به چیزی عشق ناروا ورزد ، چشمانش پرده می گیرد و قلبش بیمار می شود . او به چشمی غیر سالم می بیند و با گوشی غیرشنوا می شنود . شهوت ها پرده ی عقلش را پاره نموده است و دوستی دنیا دلش را میرانده است ، شیفته ی بی

اختیار دنیا و برده ی آن است و برده ی کسانی است که چیزی از دنیا در دست دارند . دنیا به هر طرف برگردد او نیز برمی گردد ، هر چه هشدارش دهند از خدا نمی ترسد .

شهوت یکی از دام های شیطان است ؛ چه شیطان های جنی و چه انسی . انسان های شرور و مفسد نیز شیطانند . آنها ظاهراً انسانند ولی قلبشان ، قلب شیطانی است . شیطان های جنی به وسیله ی وسوسه به شیاطین انسی وحی می کنند ، و شیطان های انسی هم آن وحی را بطور مکرر و پنهانی برای این که فریب دهند به همدیگر می رسانند . افرادی که گرفتار این دام گردند دیگر عقلی برایشان باقی نمی ماند . کر و کور می شوند و در مسیر انحراف حرکت می کنند و تسلیم منحرفین می گردند .

فتنه گران و استکبار از دام شهوت برای بهره کشی سود می برند و ادامه ی سیطره ی خود بر جهان را مشروط به وسعت بخشیدن به دانه ی زشتی ها و شهوت رانی های حیوانی می دانند و معتقدند که باید از انسان ها بردگانی مدرن ساخت تا همه ی آنها در یک سیستم پیچیده برای تحقق آرزوهای مستکبران و دنیاگرایان تلاش نمایند .

برتراند راسل ـ که یک فیلسوف غرب گراست ـ می گوید : لزومی ندارد که یک زن در انحصار یک مرد باشد ، چه عیبی دارد که یک انسان هر گاه لازم باشد همسرش را در اختیار دیگری قرار دهد .

 آن موقع خداوند در آیه ی 27 سوره ی نساء می فرماید : وَ اللهُ یُرِیدُ اَن یَتوُبَ عَلَیکُم وَ یُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعوُنَ الشَّهَوَاتِ اَن یَمِیلُوا مَیلاً عَظِیماً  ؛ خدا می خواهد شما را ببخشد « و از آلودگی پاک نماید » اما آنها که پیرو شهواتند، می خواهند شما به کلی منحرف شوید .

هدف آنان ایستادگی در برابر راه خدا و به آتش کشاندن انسان ها است . زندگی دنیایی بشر را نیز به آتش می کشند . موج گسترده ای از فیلم های غیر اخلاقی ، موسیقی و بسیاری از تولیدات فرهنگی مبتذل ، مردم آمریکا را مورد تهاجم قرار داده . علت همه ی این تحرکات ، شهوت پرستی و فساد اخلاقی حاکم بر جامعه ی غرب است . همین تهاجم گسترده ی فرهنگی ، عرصه ی شهوت پرستی را توسعه داده و آمار جنایت در غرب بیداد می کند .

 مقام معظم رهبری در یک سخنرانی فرمودند :غرب می خواهد فرهنگ خود را بر همه جا حاکم کند . فرهنگ غرب ، فرهنگ برهنگی است . آنها می خواهند همان فساد و بی بند و باری را که خودشان گرفتارش شده اند به کشورهای اسلامی هم صادر کنند .

این دامی است که غرب و استکبــار جهـانی برای همه ی کشورها و مردم خصوصاً برای مسلمان ها گسترده اند . آنها می خواهند باگسترش شهوترانی و ترویج فساد ، جلوی بصیرت جامعه ی انسانی را بگیرند و به اهداف پلید خود برسند .

کشور اسپانیا در سال 711 میلادی به دست 12 هزار نفر از لشکریان عرب ، به فرماندهی طارق بن زیاد فتح شد و مسلمانان در حدود هشتصد سال بر این کشور حکومت کردند . مسیحیان با تجهیزات و نقشه ها نتوانستند در این مدت کشور اسپانیا را از دست مسلمان ها بگیرند تا بالاخره از راه ترویج شهوت رانی و بی بندوباری در میان جوانان رخنه کرده و اسپانیا را از دست مسلمانان گرفتند .

امروز نیز همین طرح را برای فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران وارد عرصه کردند .

مقام معظم رهبری می فرمایند : دشمن از راه اشاعه ی فرهنگ غلط ، فساد و فحشا سعی می کند جوانان ما را از دست ما بگیرد .

باید حواس مان را جمع کنیم تا گرفتار این دام نشویم . همه ی هدف این است که از این راه ، جلوی بصیرت انسان ها و جوانان را بگیرند . از راه فیلم و سی دی و کتاب و نشریات می خواهند شهوت پرستی را ترویج نمایند . از طریق رایانه و سایت ها و اینترنت می خواهند نگاه ها را آلوده و آرام آرا م شهوت پرستی را توسعه دهند .

حضرت عیسی (ع) فرمود : از نگاه به نامحرم بپرهیزید که بذر شهوت را در دل می نشاند و همین برای دچار شدن انسان به فتنه کافی است .

د ـ قدرت طلبی

درسال 38 هجری که علی (ع)مالک اشتر نخعی را به فرمانداری مصر برگزیدند در نامه ای سفارش های لازم را به وی کردند . در این نامه می خوانیم : از خشمی که توانی از آن رها گردی شتاب نداشته باش . به مردم نگو ، به من فرمان دادند و من نیز فرمان می دهم پس باید اطاعت شود ؛ که اینگونه خود بزرگ بینی دل را فاسد و دین را پژمرده و موجب زوال نعمت ها است . و اگر با مقام و قدرتی که داری دچار تکبر و خودبزرگ بینی شدی ، به بزرگی حکومت پروردگار که برتر از توست بنگر ، که تو را از آن سرکشی نجات می دهد و تندروی تو را فرو می نشاند و عقل و اندیشه ات را به جایگاه اصلی باز می گرداند .

 خداوند در آیه ی 83 سوره ی قصص می فرماید : تِلکَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُهَا لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الاَرضِ وَ لا فَسَادًا وَالعَاقِبَةُ لِلمُتَّقِینَ  ؛ سرای آخرت را «تنها» برای کسانی قرار می دهیم که اراده ی برتری جویی در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است .

پرهیزگاران به قدرت به عنوان یک ابزار نگاه می کنند قدرت برای آنان هدف نیست . قدرت هم می تواند به انسان بصیرت و بینایی بدهد و هم می تواند موجب کوری و گمراهی انسان گردد . انسان پرهیزگار نگاهش به دنیا ابزاری است . این نگاه چشم را بینا ، گوش را شنوا و قلب را نورانی می سازد .اگر نگاه به قدرت ، هدفی و استقلالـی شد این نگـاه چشم را نــابینــا و گوش را مسدود می کند . اگر قدرت را از خدا

دانستیم ، نه تنها قدرت طلب نمی شود که به دنبال وظایفی می رویم که خدا برای ما معین فرموده است . اما اگر قدرت هدف شد ، طغیان و فساد نتیجه ی تلاش قدرت طلب می شود .

وقتی کسی دچار حب نفس و دنیاگرایی شد ، دچار قدرت طلبی شد و قدرت برایش هدف ذاتی شد ؛ کر و کور می شود . قلبش تاریک می گردد . به همین علت بدترین انسان ها می شود .

امام صادق (ع) می فرمایند : بدترین شما آن کس است که دوست دارد سروری پیدا کند تا مردم به سویش توجه پیدا کنند و به دنبالش حرکت نمایند .

7 ـ نژاد پرستی

افراد ایل و طایفه ، خویشاوندان و همسر و فرزندان ؛ صرف این که از نژاد و قوم و قبیله ی مایند نباید مورد توجه ، حمایت و عنایت قرار بگیرند . ملاک امتیاز در اسلام ، تقوا است .

خداوند بزرگ در آیه ی 13 سوره ی حجرات می فرماید : یَا اَیُّهَا النّاسُ اِنّا خَلَقنَاکُم مِن ذَکَرٍ وَ اُنثی وَ جَعَلنَاکَم شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللهِ اَتقَاکُم اِنَّ اللهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ  ؛ ای مردم ! ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید «اینها ملاک امتیاز نیست » گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست .

در روایتی از پیامبر اسلام (ص) می خوانیم : خداوند نه به وضع خانوادگی و نسب شما نگاه می کند و نه به بدن های شما و نه به اموالتان ؛ ولی به دل های شما نگاه می کند . پس کسی که قلب صالحی دارد خدا به او لطف و محبت می کند و شما همه فرزندان آدم اید و محبوب ترین شما نزد خدا باتقواترین ماست .

خلیفه ی دوم حقوق لشکریان را بر اساس نژاد و قوم و قبیله پرداخت می کرد و مردم را به شناخت انساب خود دعوت می نمود .

پیامبر اعظم (ص) فرمودند : علم انساب سودمند نیست ، زیرا عالم به آن نفعی نمی برد و جاهل به آن ، ضرری نمی کند .

اگر امتیاز دهی در نژاد و نسب خلاصه می شد و تقوا ملاک نبود ؛ همین نژاد ، انسان را تباه و بدبخت می کرد .

الف ـ فامیل گرایی

حضرت علی (ع) در نامه ای به مالک اشتر می فرماید : همانا زمامداران را خواص و نزدیکانی است که خودخواه و چپاولگرند و در معاملات انصاف ندارند ،ریشه ی ستمکاریشان را با بریدن اسباب آن بِخُشکان و به هیچ کدام از اطرافیان و خویشاوندانت زمینی را واگذار مکن و به گونه ای با آنان رفتار کن که قراردادی به سودشان منعقد نگردد که به مردم زیان رساند ... در آن صورت سودش برای آنان و عیب و ننگش در دنیا و آخرت برای تو خواهد بود .

امام در ادامه خطاب به مالک اشتر می فرماید : حق را به صاحب حق ، هر کس که باشد ، نزدیک یا دور بپرداز و در این کار شکیبا باش و این شکیبایی را به حساب خدا بگذار ، گر چه اجرای حق مشکلاتی برای نزدیکانت فراهم آورد تحمل سنگینی آن را به یاد قیامت بر خود هموار ساز .

ب ـ خانواده محوری

در ذیل خانواده محوری چهار عنوان مطرح است : زن محوری ، فرزند محوری ، پدر و مادر محوری ، برادر و خواهر محوری . خداوند در آیه ی 14 سوره ی تغابن می فرماید : یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اِنَّ مِن اَزوَاجِکُم وَ اَولادِکُم عَدُوًّا لَکُم فَاحذَرُوهُم ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید بعضی از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند از آنها بر حذر باشید .

باز خداوند در آیه ی 28 سوره ی انفال می فرماید : وَاعلَمُوا اَنَّمَا اَموَالُکُم وَ اَولادُکُم فِتنَةٌ ؛ بدانید اموال و اولاد شما وسیله ی آزمایش است .

زن و فرزند و پدر و مادر و خواهر و برادر و خویشاوندان و طایفه و اموال ، همه ابزارند ؛ نه هدف . هدف ، دین و تقوا است اینها وسیله ی امتحان هستند . پیامبر می فرماید : افراد باید از فخرفروشی به پدرانشان بپرهیزند که « در غیر این صورت » از حشراتی که در کثافات غوطه ورند پست تر خواهند بود .

ملاک تقواست ؛ نه فخرفروشی به پدر و مادر و خواهر و برادر و زن و فرزند !

خداوند در قرآن از آیه ی 34 تا 36 سوره ی عبس می فرماید : یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخِیهِ o وَ اُمِّهِ وَ اَبِیهِ o وَ صَاحِبَتِهِ وَ بَنِیهِ ؛ در آن روز که انسان از برادر خود می گریزد ، و از مادر و پدرش ، و از زن و فرزند . این آیات مربوط به قیامت است . در دنیا هم بنگر .

خداوند در آیات 45 و 46 سوره ی هود می فرماید : وَ نَادی نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ اِنَّ ابنِی مِن اَهلِی وَ اِنَّ وَعدَکَ الحَقُّ وَ اَنتَ اَحکَمُ الحَاکِمِینَ o قَالَ یَا نُوحُ اِنَّهُ لَیسَ مِن اَهلِکَ اِنَّهُ عَمَلٌ غَیرُصَالِحٍ فَلا تَسئَلنِ مَا لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ اِنِّی اَعِظُکَ اَن تَکُونَ مِنَ الجَاهِلِینَ ؛ نوح به پروردگارش عرض کرد : پروردگارا ! پسرم از خاندان من است ؛ و وعده ی تو «در مورد نجات خاندانم » حق است . خداوند پاسخ می دهد : ای نوح اواز اهل تو نیست ؛ او عمل غیر صالح است « فرد ناشایسته ای است  » پس آنچه را از آن آگاه نیستی از من مخواه ، من به تو اندرز می دهم که از جاهلان نباشی .

امیر سخن علی (ع) می فرماید : سلمان از اهل بیت است .

اهل بودن ؛ با حق بودن است . تابع حق باش . هر کس با حق بود از او حمایت کن . صرف اینکه فرزند تو است که اهل نیست . همین فرزند روز قیامت از تو فرار می کند . تو از او فرار می کنی . در این دنیا هم اگر اهل نبود ، حاضر نیست روی خاک قبر تو بنشیند و برایت یک فاتحه بخواند .

زبیری که یک عمر تــابع حق بـود ، ببین تبعیت از فرزند او را بـه کجـا کشـاند . علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید : زبیر همواره با ما بود تا آنکه فرزند نامبارکش ، پا به جوانی گذاشت .

این شخصیت بزرگ اسلام و پسر عموی پیامبر (ص) و علی (ع) به علت پیروی از فرزند ناخلفش ، در جنگ جمل ، در برابر امام خود قرار گرفت . حق را ندید . کور شد و با حقیقت و رهبرش جنگید و دنیا و آخرت خود را تباه کرد