سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسیب شناسی بصیرت دینی 5

11 ـ فتنه های شبهه انگیز

هر چیزی را که موجب اختلال و اضطراب شود ، فتنه می نامند . به اضطراب ها و تزلزل های درونی ، باطنی و روحی که در حوزه ی باورهای دینی و نظام ارزشی فرد پیدا می شود نیز فتنه می گویند . به امتحان و بلا نیز به این دلیل فتنه می گویند که موجب اضطراب و تزلزل و نگرانی انسان می شود .

فتنه مانند سایر پدیده های اجتماعی ، دارای ماهیتی جمعی دارد که نتایج و اثرات آن در وهله ی اول بر رفتارهای جمعی افراد یا برکنش هــای اجتمــاعی آنـان ، مورد توجه قرار می گیرد . فتنه در بُعد اجتماعی ، در کنار سایر پدیده هایی قرار می گیرد که باعث نوعی تغییر در جامعه می شوند .

فتنه در دین ؛ یعنی کسانی تلاش می کنند به شیوه های شیطانی و با القای شبهه های فکری و اعتقادی ، باورهای دینی مردم را متزلزل و مضطرب کنند .

به اعتقاد امیرمؤمنان علی (ع) ، شرایطی که پس از رحلت نبی مکرم اسلام (ص) در جامعه ی اسلامی شکل گرفت ، شرایط فتنه بود . مسلمانان گرفتـار فتنه هـای آشکـار و نهـان فراوانی شده بودند و بسیـاری از آنهــا

نتوانستند به درستی در آن فضای غبارآلود وظیفه ی خود را بشناسند و رفتاری شایسته از خود بروز دهند و به همین دلیل و علت ، تنش های اجتماعی و درگیری های خونینی بین مسلمانان به وجود آمد .

فتنه ،ویژگی های اساسی دارد که ما در اینجا به برخی از آنان اشاره می کنیم:

الف ـ فتنه ، شبهه ی علمی و شهرت عملی است .

ب ـ فتنه ، عامل اختلاف و تفرقه است .

ج ـ فتنه ، عامل ممزوج شدن حق و باطل و دوست و دشمن است .

د ـ فتنه ، تغییر دادن اصول و تحریف آن است .

ه ـ در میدان فتنه ، بازار گرمی شیطان دیده می شود .

و ـ فتنه چون می آید شناخته نمی شود و آنگاه که می رود شناخته می شود .

ز ـ فتنه ظاهری فریبنده و جذاب دارد .

ح ـ فتنه گران از افراد باسابقه ، استفاده ی ابزاری می کنند .

ط ـ گاهی فتنه گر اسیر دست اطرافیان است و نمی تواند خود را نجات دهد .

ی ـ فتنه گران مورد تأیید دشمن خارجی قرار می گیرد .

ک ـ فتنه ، فاصله با ولایت و رهبری را زیاد می کند .

ل ـ فتنه ، لاابالی گری را رشد می دهد .

م ـ در فتنه ، نفع شخصی بر منافع جامعه غلبه پیدا می کند .

ن ـ در زمان فتنه ، نفاق رخ می نمایاند .

س ـ فتنه گر با دورغ اهداف خود را پی می برد .

ع ـ آغاز پدید آمدن فتنه ، پیروی از خواهش های نفسانی است .

ف ـ مشخصه ی اصلی جریان فتنه ، ولایت ستیزی است .

ص ـ فتنه گران با بدعت ، سنت های الهی و اولیاء را از بین می برند .

ق ـ فتنه به دلیل تخریب بافت اخلاقی جامعه ، منجر به بروز پرخاشگری می شود .

و ـ مهم ترین مشخصه ی فتنه ، جایگزینی ارزش های دنیوی به جای باورهای دینی است .

ش ـ اثرگذاری فتنه بر چهره های دینی و جامعه ، عمیق و همیشگی است .

ت ـ  مشخصه ی هر فتنه ، زمینه ساز فتنه های بعدی است .

ث ـ فتنه جویان بعدی ، همواره از روش فتنه جویان نخستین بهره می گیرند .

خ ـ فتنه گران به دست هم از بین می روند .

فتنه در بسیاری از موارد گریبانگیر انسان های مؤمن می شود و موجب می شود عده ای اعتقادات و باورهای دینی خود را از دست بدهند و از مسیر حقیقت و جاده ی هدایت خارج شوند .

دقیقا به همین علت ، خداوند در آیه ی 191 سوره ی بقره می فرماید: وَ الفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ ؛ فتنه شدیدتر از قتل است .

12 ـ حزب گرایی

نقش احزاب در تاریخ معاصر ما ، سرشار از خطا ، گژراهه ، بیراهه و وابستگی به بیگانگان است . احزابی که در نهایت نردبان رسیدن به قدرت ، ثروت ، شهرت و ریاست شده اند .

امام خمینی (ره) در جمع ایرانیان خارج از کشور فرمودند : من گمان می کنم از اول که احزاب پیدا شده است در امثال ایران ، این یک طرحی بوده است از خارج از کشور .

همچنین در ادامه فرمودند : این ها «غریبی ها» در ممالک خودشان یک چیزی درست می کنند ، صورت است ، واقعیت ندارد . به واسطه ی آن صورت ممالک دیگر را به دام می اندازند ، که آنها وقتی که احزاب درست می کنند واقعاً با هم دشمن می شوند .

از صدر مشروطـه بـه این طرف را نگـاه کنید حزب دموکرات بـه رهبـری تقـی زاده بـا آن تـرورهـا و تشنج آفرینی ها ، حزب کمونیست با وابستگی به شرق که انقلاب جنگل را به شکست کشاندند ، حزب توده که چهل سال جاسوسی و خیانت کرد ، حزب رستاخیز که سران آن به آمریکا و اروپا گریختند و حزب های دیگر که به نوعی به کشور خیانت کردند . همین احزاب بودند که فتنه ی 19 تیر 1378را شکل دادند و همچنین پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، کشور را به سمت اغتشاش پیش بردند و سران کشورهای غربی از این فتنه ی بزرگ حمایت نمودند . این احزاب و حزب گرایی مانع بصیرتند . این ها عامل اختلاف اندازی و تفرقه اند .

پیـامبـر گرامـی اسلام (ص) فرمودند : بعد از رحلت موسی (ع)امت او 71 حزب و فرقه شدند و پس از حضرت عیسی (ع) 72 فرقه شدند و بعد از من، امتم به 73 فرقه تقسیم خواهند شد که فقط یک گروه آن حزب الله است و حق می باشد و بقیه منحرف و باطل هستند . مواظب باشید که بعد از من ، جبهه ی حق را گم نکنید .

منافقان با ایجاد چتر احزاب به دنبال منحرف کردن مردم اند . حضرت علی (ع) در نهج البلاغه ضمن تبیین چهره ی اهل نفاق ، می فرماید : آن ها یاوران شیطان و زبانـه های آتش جهنم هستند و در ادامه حضرت آیه ی 19 سوره ی مجادله را بیان می کند که خداوند می فرماید : اَستَحوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطَانُ فَاَنسَاهُم ذِکرَ اللهِ اُولئِکَ حِزبُ الشَّیطَانِ اَلا اِنَّ حِزبَ الشَّیطَانِ هُمُ الخَاسِرُونَ ؛ شیطان بر آنها چیره شده و خدا را از یادشان برده است آنان حزب شیطانند و بدانید که حزب و پیروان شیطان زیان کارانند .

خداوند در قرآن  درآیه ی 56 سوره ی مائده می فرماید : وَ مَن یَتَوَلَّ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَاِنَّ حِزبَ اللهِ هُمُ الغَالِبُونَ ؛کسانی که ولایت خدا و رسول او و افراد با ایمان را بپذیرند ، « پیروزند ؛ زیرا » حزب الله پیروز است .

13 ـ حجاب معاصرت

ما حجاب ضخیمی در برابر دیدگان عقلمان داریم که از آن به نام حجاب معاصرت تعبیر می کنند این حجاب به ما اجازه نمی دهد که معاصر خود را به خوبی بشناسیم و درباره ی آنها به خوبی قضاوت کنیم . این حجاب مانع از آن می شود که ما از ارزش های فوق العاده ی هم عصران خویش بهره گیریم و از وجودشان استفاده کنیم .

در طول تاریخ گذشته و معاصر ، شخصیت های بزرگی را می شناسیم که در حیات خود مانند گنج ناشناخته بودند . در این راستا مصداق های فروانی وجود دارد که اگر دیده ای ژرف نگر به روزگار بنگرد ، نمونه های بارزی از این موضوع به دست می آید .

چه بسا تاریخدانان و تاریخ نویسانی که در پرده و حجاب معاصرت ، از ضبط و تحلیل مهم ترین وقایع تاریخی هم عصر خود غفلت ورزیده اند ؛ اما رنج ها و مشقت های طاقت فرسایی را برای ضبط و روایت برهه هایی دور از یک دوره ی تاریخی متحمل شده اندکه از ارزش و اعتبار چندانی برخوردار نبوده است . معاصر شدن این تاریخ نگاران با برخی وقایع تاریخی عظیم که تأثیر بسزایی در پیشبرد فرهنگ و دانش ، همچنین تعیین نوع مسیر نگرش بشـری داشتـه است ؛ حجــابی در تحلیل واقعی و ضبط حقیقی چنین رویکرد های عظیمی بوده است .

 حجاب معاصرت پرده ای است که جلوی درخشش افراد بزرگ و وقایع تاریخی عظیم را درزمان خودش می گیرد .

اگر به تاریخ برگردیم می بینیم یکی از پیامبران الهی هنگامی که طالوت را به عنوان فرمانده یک لشکر منصوب نمود مردم از دستورات او سرپیچی کردند و گفتند : این یک شخص فقیری است ؛ او را با فرماندهی لشکر چه کار ؟!

هر چه آن پیامبر فریاد زد که طالوت برگزیده ی خداست مردم نپذیرفتند ؛ زیرا او در نظر مردم یک انسان معمولی بود .

در پایان عمر نبی مکرم اسلام (ص) ، آن پیامبر بزرگ ، لشکری را بسیج نمود و اسامه را به عنوان فرمانده انتخاب کرد و تأکید نمود که همه از وی تبعیت پذیری داشته باشند اما با آن همه تأکید پیامبر الهی ، پیرمردانی که نام و نشان و شهرتی داشتند حاضر نبودند فرمانده ای یک جوان 18 ساله را تحمل کنند . علت آن ، حجاب معاصرت بود . ارزش بیشتر بزرگان در زمان حیاتشان مجهول و ناشناخته است . قدر

پیامبر اسلام (ص) را هم در زمان حیات ندانستند و برخی به حرف آن بزرگوار و الگوی جامعه ی بشری توجهی نکردند . ارزش علی بن ابیطالب (ع) هم در زمان خود ناشناخته ماند .

 امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید : فردا ارزش ایام زندگی مرا خواهید دید و راز درونم را خواهید دانست . پس از آنکه جای مرا خالی دیدید و دیگری بر جای من نشست ، مرا خواهید شناخت .

 تا علی (ع) در میان مردم بود ، یا به یاریش نرفتند یا در مقابلش ایستادند . تا پیامبر اسلام (ص) زنده بود ، برخی او را مسخره می کردند .

قرآن در آیه ی41 سوره ی فرقان می فرماید : وَ اِذَا رَاَوکَ اِن یَتَّخِذُونَکَ اِلَّا هُزُوًا اَهذَا الَّذِی بَعَثَ اللهُ رَسُولاً ؛ هنگامی که تو را می بینند تنها به استهزایت می گیرند « و می گویند » آیا این همان کسی است که خدا او را به عنوان پیامبر برانگیخته است .

حجاب معاصرت ، معضلی بود که جلوی بصیرت ها را می گرفت و مانع دید عظمت پیامبر (ص) و علی و اولیای الهی می شود .

شهید مطهری در کتاب حماسه ی حسینی می نویسد : بعد از قضیه ی امام حسین (ع) مردم مدینه تعجب کردند که عجب ! پسر پیغمبر را کشتند . هیأتی را برای تحقیق به شام فرستادند که چرا امام حسین (ع) کشته شد . پس از بازگشت این هیأت ، مردم پرسیدند : قضیه چه بود ؟ گفتند همین قدر در یک جمله به شما بگوییم که ما در مدتی که در آنجا بودیم ، دائم می گفتیم خدایا ! نکند از آسمان سنگ ببارد و ما به این شکل هلاک بشویم . و نیز به شما بگوییم که ما از نزد کسی می آییم که کارش شرابخواری و سگ بازی و یوزبازی و میمون بازی است کارش نواختن تار و سنتور لهو و لعب است کارش زنا است حتی با محارم ! دیگر حال ، تکلیف خودتان را می دانید . این بود که مدینه قیام کرد ؛ وچه قیامی خونین ، و چه افرادی که بعد از حادثه ی کربلا به خروش آمدند .

امام حسین (ع) تا زنده بود ، چنین سخنانی را گفت : وقتی امت گرفتار شخصی مانند یزید شود فاتحه ی اسلام را باید خواند. ولی مردم آن وقت نمی فهمیدند. اما وقتی امام شهید شد ، شهادت او دنیای اسلام را تکان داد . تازه افراد حرکت کردند و رفتند از نزدیک دیدند و فهمیدند آنچه را آنها در آیینه نمی دیدند ، اما امام حسین (ع) در خشت خام می دید . آن وقت امام حسین (ع) را تصدیق کردند و گفتند آن روز امام راست می گفت .

پس از عاشورا که امام حسین (ع) را زنده نمی کند و همراه مختار شدن و قیام کردن و جزء توابین شدن که امام حسین (ع) را از مرگ نجات نمی دهد .

اگر امروز سخنان مقام معظم رهبری را فهمیدیم و قدر ایشان را شناختیم و به اندرزها و نصیحت ها و تدابیر ایشان عمل کردیم ، مهم است نباید بگذاریم حجاب معاصرت ، بصیرتمان را کور کند و علی زمان را یاری نکنیم .

حجاب معاصرت این فتنه ی سیاه و پرده ی خشن شیطان ، چشم بصیرت انسان را می گیرد . پرده ی حجاب را کنار بزن و رهبر فرزانه ای را ببین که با هوشیاری ، شجاعت ، تدبیر ، خلاقیت ، جامعیت علمی و دینی ، مدیریت بی نظیر ، کشتی انقلاب اسلامی ایران را چونان خمینی کبیر از میان امواج پرتلاطم اقیانوس بیکران به ساحل نجات رهنمون می سازد. روزنه ی امید به آینده را در پیش روی همه ی مشتاقان قرار داده و عزت را برای هر ایرانی و مسلمان به ارمغان می آورد .